čtvrtek 3. dubna 2014

Jak se ladí kniha

Všech 100 tipů je napsáno, práce testerů skončila a já mám hromady připomínek a komentářů. Teď už mi zbývá jen zapracovat připomínky, jak mé vlastní, tak od testerů a od odborníků z různých oblastí, pak uhladit texty a doplnit obrázky.

To "jen" začalo vystrkovat zoubky docela rychle. Vyladit první tip mi zabralo půl dne než jsem s ním byl spokojený, uff. Další čtyři už šly rychleji, každý z nich něco přes hodinu.

Postupuji tak, že mám text konceptu vytištěný, postupně ho nahlas čtu, opravuji zaškobrtnutí a zároveň zapracovávám zmíněné připomínky červenou tužkou na papíře. Pak to všechno opravím v počítači. Následují obrázky. V první kapitole fotografie moc nejsou, zatím jen náčrtky, ty kreslím jak jinak než v Autocadu.

Podle rychlosti jak mi jde ladění tipů teď odhaduji, že kontrola celé knihy bude trvat přes 100 hodin. Teď za to mohou hlavně kresby. Nejvíc času zabere je vymyslet, protože něco nakreslím, nelíbí se, překreslím, znovu, až mám pocit, že jsou výstižné.

Už se těším až bude  hotová první kapitola, pošlu ji do nakladatelství, aby mohli udělat grafiku a já konečně uvidím jak budou vypadat jednotlivé stránky ve skutečnosti :).

Napadá vás nějaký rychlejší způsob, jak knihu vyladit? 


2 komentáře:

  1. Zdravím, tahle část psaní knihy bývá nejúmornější. Počáteční nadšení je pryč a do hotového díla je daleko. Píšete o zapracovávání komentářů, předpokládám, že to jsou věcné a obsahové komentáře. Rychleji by Vám to možná šlo, kdybyste využil práci jazykové korektorky. Popíšu, jak tuhle fázi realizujeme s manželem: Manžel napíše knížku (např. o tvorbě webových stránek), vytiskne první verzi a předhodí mi ji. Já (profesionální jazyková korektorka, ovšem v IT naprostý laik) přečtu text a opravím ho po jazykové stránce. Zároveň zkontroluju čtením nahlas nebo tichým čtením plynulost textu, stylistickou úroveň apod. Než to dodělám, manžel si v klidu připraví obrázky a rejstřík. Pak zapracuje moji první korekturu a odešle text do nakladatelství. Tamní korektor během pár dní udělá korekturu, o které si chudák myslí, že je první, a pochválí manžela za "čistý text". Manžel doplní těch pár drobností, které v textu zbyly, odešle text lamači, ten pak znovu korektorovi a manžel dostane knihu s druhou korekturou (týká se grafiky, zlomu, aktuálnosti rejstříku apod.). Ta bývá hotová za hodinku nebo za dvě. No a pak už jde kniha do tisku a my dva doufáme, že se bude líbit. Ta fáze, kdy knihu "na černo" čtu já jako testovací čtenář a zároveň korektor, to dost urychluje a hlavně dává manželovi čas na práci. Ono totiž autor svůj vlastní text nikdy není schopen posoudit nezaujatě a k vlastních chybám bývá slepý. Tak snad máte po ruce taky "černého korektora", aby Vás s tím pomohl.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc děkuji za tipy! Také se chystám nechat knihu přečíst aby to bylo i pro laika srozumitelné a dobře čitelné jen korektury jsem chtěl nechat naplno na korektorovi nakladatelství. Opravdu je to teď nejúmornější část psaní, Já mám zkušenosti spíše z práce s kratšími texty na internet u kterých je celý proces i s úpravami daleko rychlejší.

    OdpovědětVymazat